Ve dnech 17. až 24. srpna 2021 proběhla v Alnarpu, jednom ze 4 kampusů Švédské univerzity zemědělských věd (SLU) se sídlem v Uppsale, letní škola s názvem Host Plant Resistance Breeding. Byla organizována v rámci projektu ESCAPAdE – EraSmus Curricula in Applied PlAnt SciEnces, evropského projektu programu Erasmus+ Strategic partnership financovaného Evropskou unií, který probíhal od září 2018 do srpna 2021 a byl zaměřen na rozvoj rostlinných věd v reakci na globální změny (např. integrovaná ochrana plodin a jejich šlechtění). Letní školy se zúčastnilo 40 magisterských studentů z celé řady evropských univerzit konsorcia ELLS, z toho 4 studenti FTZ, 8 tutorů – doktorských studentů, kteří vedli menší skupiny studentů a pomáhali jim při řešení zadaných úkolů (dvě tutorky byly z FTZ: Anna Maňourová a Ingrid Faltová), a mnoho odborníků v oblasti APS (včetně doc. Zbyňka Polesného z FTZ), kteří zadávali a vyhodnocovali úkoly a vedli přednášky a workshopy.
Autentický pohled dvou PhD tutorek:
“Díky projektu ESCAPAdE jsme měly možnost zúčastnit se letní školy ve švédském Alnarpu, jehož kampus náleží SLU. Hlavním tématem tohoto týdenního soustředění bylo šlechtění rezistentních rostlin vůči chorobám a škůdcům. V?průběhu velmi intenzivních šesti dnů studenti z?partnerských ELLS univerzit navštěvovali nejen zajímavé přednášky, součástí bylo i několik workshopů a skupinových prací na různých tématech hmyzími feromony začínaje a transgenními organismy konče. V?roli tutorek jsme každá měla na starost svoji skupinku studentů, jejíchž cílem bylo vypracování dvoustránkového souhrnu a tříminutové prezentace metodou „project based learning“. S?úctou ke své fakultě jsme přišly s?tropickými tématy: „How to form a pest resistence in crops: the study case of Noorda blitealis on moringa trees in Ethiopia“ a „Antimicrobial acitivity of essential oils against pathogens causing agricultural spoilage“, přičemž druhé zmiňované téma bylo nakonec oceněno komisí odborníků na ochranu a šlechtění rostlin. Prezentace probíhaly ve stylu vědecké konference a studentům tak nabídly možnost si v?praxi vyzkoušet závěrečnou diskuzi i otázky přímo na tělo.
Ačkoliv byl tento týden, hlavně pro studenty, opravdu náročný, pro mnohé šlo o jednu z?prvních šancí, jak se od začátku Covid-19 pandemie dostat do zahraničí a zažít výuku jinak než online. Ať už studenti, tak i lektoři se opravdu snažili dostat ze sebe to nejlepší, sršeli nápady i energií a Alnarp se tak alespoň na chvíli stal akademickým centrem celého Švédska.”
Více informací o partnerech, aktivitách a výstupech projektu ESCAPAdE naleznete na webových stránkách.