To face challenges in Plant sciences associated to global changes (climate, demography, new crop protections), the project Erasmus+ ESCAPAdE aims to facilitate students mobility in Applied Plant Sciences and to improve the interactions between present and future actors: students, professors, researchers and stakeholders.
Demographic growth and climate change raise a tremendous challenge for the next generation of professionals in Applied Plant Sciences: producing more with less. Seven European universities have decided to join forces to tackle this challenge. That’s how the ESCAPAdE project started.
ESCAPAdE (EraSmus Curricula in Applied PlAnt SciEnces) is a European Erasmus+ project. It has received funding from the Erasmus+ programme of the European Union. The project runs from September 2018 to August 2021.
A group of 22 associated partners is also part of the picture and is helping frame a European collaborative network. So we are gathering expertise and views from both professionals and academics.
Our objectives
– Improvement of the curricula we offer in Plant Sciences for graduate students. We will do this with a three-fold approach. Courses content will be modified to better take into account the needs of future employers. New teaching methods will be tried out during 2 Summer Schools and shared in the network. Work will be carried out to get a ‘Quality Label’ certification for our curricula in Applied Plant Sciences
– Facilitation of student mobility in Europe. We will promote opportunities for Master’s students in Applied Plant Sciences to study abroad in one of the 7 universities that are part of the ESCAPAdE project (bachelor students may apply too, provided prerequisites are met). A user-friendly online mobility tool will provide information on course content in order for students to devise a sound Erasmus stay abroad project, adapted to their professional needs.
The short and longer-term benefits of the ESCAPAdE project
– The European dimension of our Universities will be consolidated.
– We will provide our students with the best opportunities to be trained in Applied Plant Sciences.
– Improved curricula will be even more relevant than they currently are to match job market and societal needs.
– Applied Plant Sciences curricula and training will be more visible and attractive.
Dissemination of the project involves extending the network to more partners, including non-European countries.
Seven top-notch European higher education institutions in Life and Agricultural Sciences are working hand in hand to reach ESCAPAdE’s challenging objectives: have a look at them and discover which teams and departments are involved in ESCAPAdE.
“Mobility opportunities search tool”
Erasmus+ ESCAPAdE není žádná eskapáda ale letní škola
Ve dnech 17. až 24. srpna 2021 proběhla v Alnarpu, jednom ze 4 kampusů Švédské univerzity zemědělských věd (SLU) se sídlem v Uppsale, letní škola s názvem Host Plant Resistance Breeding. Byla organizována v rámci projektu ESCAPAdE – EraSmus Curricula in Applied PlAnt SciEnces, evropského projektu programu Erasmus+ Strategic partnership financovaného Evropskou unií, který probíhal od září 2018 do srpna 2021 a byl zaměřen na rozvoj rostlinných věd v reakci na globální změny (např. integrovaná ochrana plodin a jejich šlechtění). Letní školy se zúčastnilo 40 magisterských studentů z celé řady evropských univerzit konsorcia ELLS, z toho 4 studenti FTZ, 8 tutorů – doktorských studentů, kteří vedli menší skupiny studentů a pomáhali jim při řešení zadaných úkolů (dvě tutorky byly z FTZ: Anna Maňourová a Ingrid Faltová), a mnoho odborníků v oblasti APS (včetně doc. Zbyňka Polesného z FTZ), kteří zadávali a vyhodnocovali úkoly a vedli přednášky a workshopy.
Autentický pohled dvou PhD tutorek:
“Díky projektu ESCAPAdE jsme měly možnost zúčastnit se letní školy ve švédském Alnarpu, jehož kampus náleží SLU. Hlavním tématem tohoto týdenního soustředění bylo šlechtění rezistentních rostlin vůči chorobám a škůdcům. V průběhu velmi intenzivních šesti dnů studenti z partnerských ELLS univerzit navštěvovali nejen zajímavé přednášky, součástí bylo i několik workshopů a skupinových prací na různých tématech hmyzími feromony začínaje a transgenními organismy konče. V roli tutorek jsme každá měla na starost svoji skupinku studentů, jejíchž cílem bylo vypracování dvoustránkového souhrnu a tříminutové prezentace metodou „project based learning“. S úctou ke své fakultě jsme přišly s tropickými tématy: „How to form a pest resistence in crops: the study case of Noorda blitealis on moringa trees in Ethiopia“ a „Antimicrobial acitivity of essential oils against pathogens causing agricultural spoilage“, přičemž druhé zmiňované téma bylo nakonec oceněno komisí odborníků na ochranu a šlechtění rostlin. Prezentace probíhaly ve stylu vědecké konference a studentům tak nabídly možnost si v praxi vyzkoušet závěrečnou diskuzi i otázky přímo na tělo.
Ačkoliv byl tento týden, hlavně pro studenty, opravdu náročný, pro mnohé šlo o jednu z prvních šancí, jak se od začátku Covid-19 pandemie dostat do zahraničí a zažít výuku jinak než online. Ať už studenti, tak i lektoři se opravdu snažili dostat ze sebe to nejlepší, sršeli nápady i energií a Alnarp se tak alespoň na chvíli stal akademickým centrem celého Švédska.”
Úspěšné ukončení mezinárodního projektu Erasmus+ ESCAPAdE
Demografický růst a změna klimatu představují pro příští generaci profesionálů v oboru Applied Plant Sciences (APS) aktuální výzvu: jak pěstovat více plodin, aniž by se čerpalo více zdrojů. Sedm evropských univerzit, mezi nimi i ČZU v Praze prostřednictvím Fakulty tropického zemědělství, se rozhodlo spojit své síly k řešení této výzvy. Tak začal projekt ESCAPAdE - EraSmus Curricula in Applied PlAnt SciEnces. Tento evropský projekt programu Erasmus+ Strategic partnership financovaný Evropskou unií, který probíhal od září 2018 do srpna 2021, byl zaměřen na rozvoj rostlinných věd v reakci na globální změny (např. integrovaná ochrana plodin a jejich šlechtění).
Aktivity projektu:
- Společná databáze předmětů v oblasti APS vyučovaných na jednotlivých partnerských univerzitách;
- Implementaceinovativních metod ve vzdělávání v oblasti APS;
- Zlepšení interakce mezi studenty, akademiky a profesionály a analýza potřeb a postřehů mezi jednotlivými aktéry v oblasti APS;
- Webinář „Stakeholdersexpectations from higher education in Applied Plant Sciences in Europe“;
- Letní školy
- První letní škola plánovaná v kampusu ČZU v roce 2020 nemohla proběhnout z důvodu pandemické situace roku 2020 spojená s opatřeními k zastavení šíření viru SARS-COV19 a onemocnění, které tento virus způsobuje.
- Druhá letní škola proběhla v srpnu 2021 v Alnarpu vkampusu Švédské univerzity zemědělských věd.
- Veletrh pracovních příležitostí (proběhl ve dnech 23. - 24. srpna 2021 ve švédském Alnarpu.
Více informací o partnerech, aktivitách a výstupech projektu ESCAPAdE naleznete na webových stránkách.