Ani pandemie nemohla zastavit členy volejbalového týmu Fakulty tropického zemědělství ČZU v Praze v účasti na turnaji v plážovém volejbale na podporu globálních cílů OSN.
Společenská odpovědnost je pro nás zásadní, proto i na ČZU dlouhodobě funguje CSR centrum. Asi i proto jsme v letošním roce získali Národní cenu za společenskou udržitelnost. A dlouhodobě jsme nejudržitelnější univerzita v ČR a jedna z nejudržitelnějších na světě.
„Samozřejmě, že jsme opět bojujeme za SDG 4: kvalitní vzdělávání. Protože zajistit rovný přístup k inkluzivnímu a kvalitnímu vzdělání a podporovat celoživotní vzdělávání pro všechny je pro nás samozřejmě zásadní,“ shrnuje Hynek Roubík, kapitán týmu.
Je důležité si uvědomit, že přístup vždy nemusí znamenat kvalitu vzdělávání, nebo dokonce ani možnost dokončení školní docházky. I v dnešní době se stále přes 100 milionů mladistvých na celém světě nedostává základních dovedností v oblasti gramotnosti a navíc přes 60% z nich jsou dívky.
„I na konci roku 2019 byly miliony dětí a mladistvých mimo školní systém a to se navíc prohloubilo s příchodem pandemie koronaviru (COVID-19), který má nepříznivé dopady na výsledky učení. Navíc pandemie koronaviru ovlivnila nejméně 90% světové studentské populace (přibližně 1,5 miliardy dětí a mladistvých)“ říká Hynek Roubík. Navíc se nejméně 500 milionů dětí a mladých lidí nemůže účastnit virtuální výuky.
Podle zprávy Dětského fondu OSN (UNICEF) je velké riziko, že vzniknou takzvané ztracené generace –? celé ročníky dnešních dětí, které koronavirus připraví v jistých ohledech o budoucnost. „A nejde o přehnané scénáře, gramotnost je zejména v rozvojových oblastech světa zásadním atributem kvality života,“ dodává Hynek Roubík. Například podle studie Global Citizen mají děti, jejichž matky umí číst, více než padesátiprocentní šanci na to, dožít se alespoň pěti let života.
Krize ve vzdělávání se projevuje také v genderových otázkách. Celosvětově na každých 100 chlapců bez vzdělání připadá 123 dívek. Těm navíc od útlého věku hrozí nucená manželství a s tím spojená nechtěná těhotenství, která je mohou ohrozit na zdraví i na životě.
Z toho důvody jsme letos opět bojovali za SDG 4: kvalitní vzdělávání.
Navíc jsme v letošním roce měli tým složený ze členů fakulty z celého světa - Eloy Fernandez Cusimamani z Bolívie, Kateřina Vihanová a Martina Klímová z ČR, Rohit Bharati z Indie, Eduardo Dussan Duque z Kolumbie a Charles Ogbu z Nigérie a nakonec samozřejmě ještě Hynek Roubík také z ČR.
Fotografie naleznete níže nebo ZDE.
Podívat se můžete i na video ZDE.